Zapraszamy wszystkich do korzystania z forum dyskusyjnego. Staramy się aby każdy użytkownik znalazł coś siebie jaki i również będzie miał okazję dowiedzieć się czegoś nowego. Przypominamy o konieczności stosowania się do regulaminu portalu !!!
Dodawanie wpisów tylko po zarejestrowaniu się na stronie!

Witam,
Poszukuję materiałów związanych z przebiegającą przez Strzyżów linią kolejową z Jasła do Rzeszowa, w związku z przygotowywaniem obszernej monografii książkowej poświęconej tejże linii. Poza archiwaliami dostępnymi w bibliotekach, archiwach i w kolekcjach historyków i sympatyków kolei istotnym źródłem informacji pozostają jeszcze prywatne zbiory.O ile źródła ogólnodostępne można przegrzebać wzdłuż i wszerz, o tyle w przypadku tych drugich pozostaje liczyć na czyjąś życzliwość i przychylność.
Stąd też moja prośba do Użytkowników forum - czy macie w swoich zbiorach cokolwiek, co pasowałoby do tematu? Interesują mnie przede wszystkim stare (do lat 90-tych XX w.) zdjęcia z archiwów rodzinnych. Zdaję sobie sprawę, że kolei raczej nikt nie fotografował, ale mogło się już zdarzyć, że na fotce z randki babci i dziadka w tle znalazł się parowóz :-). Często takie \"rodzinne\" zdjęcia wykonywano na stacjach i przystankach kolejowych. A być może ktoś miał w rodzinie kolejarza/y?
Niejednokrotnie tego typu zdjęcia potrafią rzucić zupełnie nowe światło na wydawałoby się poznane już kwestie. No i przede wszystkim - nie kurzą się bezużytecznie w szufladzie. Wszystkich, którzy posiadają coś ciekawego i chcieliby pomóc w przygotowaniu monografii proszę o kontakt.

Witam
przy okazji 150 rocznicy kolei udało mi sie zrobić kilka czarno-białych fotek.
Jeśli któraś sie spodoba mozna ich użyć- jedna ze znanym starym mostem kolejowym w Żarnowej.
Zdjęcia dostepne pod linkiem (kolejne w prawo bądź lewo) ===>
http://photo.bikestats.eu/zdjecie,35305,podkarpacie-strzyzow-i-okolice-parowoz-retro-mtb.html

Witaj TM
Nie mam wprawdzie zdjęć ale uzyskałem dzięki rozmowom,przeprowadzonym ze starszymi mieszkańcami Strzyżowa i okolic w tym również byłym pracownikom kolei że sporo infrastruktóry kolejowej na naszym terenie rozebrano.Zacznijmy od drugiej wojny.Zapewne mało kto wie że na stacji Strzyżowskiej,było kiedyś więcej niż 5 torów.Obok Rembudu którego w czasie drugiej wojny nie było,była bocznica kolejowa jedna lub dwie i na niej stał pociąg/pociągi czekając aż się miejsce w tunelu zrobi.Bocznica do tunelu musiała być wolna.Drugą wersję słyszałem że od strony Rzeszowa do oczyszczalni ścieków szedł jeden tor i go póżniej rozebrano jednak,tej wersji nie udało mi się potwiedzić.Rosjanie rozebrali to po wojnie wszystko.W Dobrzechowie bocznica do Cegielni rozebrana w 80 którymś roku.Krótka bocznica obok stacji w tej że wsi,również została rozebrana ok. 70 któregoś roku.W Wiśniowej mijanka około 10 lat temu ze Stacją,nastawniamy i szlabanem rozebrano.Również w 80 którymś roku rozebrano bocznice co była na stacji.A po wojnie długą bocznicę idącą do bunkra w Stępinie od Wiśniowej.To robota Rosjan poraz kolejny.Przy okazji TM w książce o linii Rzeszów-Jasło warto wspomnieć o drugiej linii która miała iść od Strzyżowa aż po Sanok.I to około 10 lat póżniej po wybudowaniu linii Rzeszów-Jasło.Rozpoczęto budowę dworca w Godowej,Domaradzu i Brzozowie gdzie przez te tereny miała iść linia Strzyżów-Brzozów-Sanok jednak jej nigdy nie zbudowano polecam też wsadzić zmiankę o tej tematyce.Gdyby takowa wtedy powstała byłyby dwie linie.

Bardock222:
- Układ torowy stacji w Strzyżowie był zupełnie inny niż współcześnie, na pewno stacja była przystosowana do ruchu lewostronnego (co było typowe dla galicyjskich linii kolejowych), na pewno też pierwszy tor licząc od budynku nie przechodził tuż obok niego, jak dziś, ale nieco dalej;
- W Dobrzechowie pozostałości bocznicy do cegielni były widoczne do niedawna, ale była tam też kolejka wąskotorowa, która dowoziła glinę z wyrobisk do zakładu;
- W Wiśniowej w miejscu bocznicy do bunkra w Stępinie jakiś czas funkcjonowała kolejka wąskotorowa, która przewoziła urobek z tamtejszego kamieniołomu;
- Plany rozbudowy sieci kolei na terenie dzisiejszego Podkarpacia były dość rozległe, stacją węzłową miał być nie tylko Strzyżów, ale też np. Frysztak czy Przybówka. Wszystko mam nadzieję uda mi się opisać ;-)

Witam TM
Czyli dobrze mówiłem że Strzyżowska Stacja w czasie wojny liczyła więcej torów?Z bocznicami ile ich było 6 czy może 7?
Druga sprawa Strzyżów miałbyć stacją węzłową dlatego że miała tutaj iść druga linia kolejowa Strzyżów-Brzozów-Sanok.Macie może jakieś informacje na ten temat,gdzieś istnieją także plany do tej linii.
Oprócz linii Strzyżów-Sanok ja słyszałem że linia Jasło-Dębica również nie została wybudowana a również była planowana.
Podam ci pewną ciekawostkę Strzyżów jest jednym z kilku miasteczek gdzie nie idzie żadna bocznica do Fabryki.Do fabryki maszyn miała podobno gdzieś koło,70 roku budować kolej bocznice ale plan nie wypalił ale jak coś powstanie to i bocznice zbudują.
Mariolka7 » Sukces zespołu "Stryki i Stryjenki'
Brawa .Wielkie Brawa.Szkoda ,że mało to interesuje tutejsze władze ,przecież to zaszczyt dla Miasta i Gminy Strzyżów .Pozdrawiam...
masass69 » floralittlejohn
Cześć
czad123 » Pectus Kordian i Santanos w Wiśniowej!
Witam mam takie pytanie dlaczemu w strzyzowie nie ma zadnych koncertów a wszedzie do okoła na wioskach są koncerty gdzie są te c...
Zet »
Czy już wiadomo jakie kwoty odszkodowania otrzymają wysiedleni ze swoich ziem ( niejednokrotnie ziem swoich ojców)? Jak do tej p...
Joyrider »
Było super. Młodzi dali czadu :-)