Aby sprostać wymaganiom przyszłości, szkoła nie może stać w miejscu. Musi dbać o swój wizerunek i umieć zaistnieć w środowisku, ale przede wszystkim musi być perfekcyjna w tym, co jest jej domeną – w nauczaniu i wychowaniu. Realia współczesnego świata nie pozwalają jednak zapomnieć, że efektywność i atrakcyjność pociągają za sobą wymierne koszty finansowe, a te nie zawsze są dla szkoły możliwe do zdobycia. Jednym z popularnych ostatnio sposobów na pozyskiwanie potrzebnych szkołom środków jest ubieganie się o nie w ramach różnego rodzaju inicjatyw finansowanych przez Unię Europejską.

Taką inicjatywę podjął też Zespół Szkół Technicznych w Strzyżowie (wtedy jeszcze jako Zespół Szkół w Strzyżowie), składając 10 czerwca 2010 roku w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Rzeszowie wniosek, mający na celu pozyskanie unijnego dofinansowania realizacji projektu pod nazwą „Na drodze do poznawania świata i kariery zawodowej. Program rozwojowy Zespołu Szkół w Strzyżowie”. Wniosek ten został złożony w ramach konkursu nr 16/POKL/9.2.2010 Działanie nr 9.2 Priorytet nr IX POKL.

Jak w przypadku większości tego typu unijnych inicjatyw, nazwa jest długa i zagmatwana, warto więc nieco ją rozszyfrować. Pod Priorytetem IX kryje się więc „Program Operacyjny Kapitał Ludzki (stąd POKL) Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie”. Natomiast „Działanie 9.2” tegoż Priorytetu IX POKL oznacza „Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego”. W związku z powyższym, głównym celem projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych i zawodowych uczniów Zespołu Szkół Technicznych poprzez wdrożenie kompleksowego programu rozwojowego szkoły do 30 czerwca 2013 roku. Cel ów ma być osiągnięty poprzez następujące działania:
Ø Realizację idei rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz informatyzacji procesów edukacyjnych przez wdrożenie nowoczesnych technologii informacyjnych, w tym między innymi:
a\ wdrożenie e-dziennika,
b\ wdrożenie programu do analizy wyników egzaminów,
c\ wdrożenie sieci wewnętrznej,
d\ wyposażenie sal dydaktycznych w sprzęt multimedialny pozwalający korzystać z wirtualnego dziennika i wprowadzający nowatorskie metody nauczania, (m.in. 15 projektorów i rzutników),
e\ e-kiosk – zakup, instalacja i wdrożenie elektronicznej tablicy ogłoszeń (kiosku multimedialnego) dostępnej dla wszystkich uczniów ZST wraz z komputerem – serwerem obsługującym kiosk, w którym uczniowie będą mogli sprawdzić plan zajęć, czy oceny (dzięki e-dziennikowi),
f\ instalacja platformy e-learningowej Moodle i wykorzystanie jej do opracowania konkursów e-learningowych z 9 różnych dziedzin,
Ø Wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych przez realizację zajęć rozwijających kompetencje kluczowe z zakresu: języka angielskiego, języka niemieckiego, matematyki, przedsiębiorczości, treningu pamięci i umiejętności interpersonalnych,
Ø Utworzenie Szkolnego Ośrodka Kariery, którego zadaniem będzie m.in. kształtowanie postaw przedsiębiorczych i przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu gospodarczym,
Ø Uzyskanie uprawnień zawodowych przez około 400 uczniów poprzez udział w 11 różnych tematycznie kursach pozaszkolnych:
§ Barman,
§ Kelner,
§ Przedstawiciel handlowy z prawem jazdy kat. B.,
§ Księgowość w małej firmie,
§ Kosmetyczny,
§ Fryzjerski,
§ Spawania MAG lub TIG,
§ Magazynier z obsługą wózka widłowego,
§ Operator obrabiarek sterowanych numerycznie,
§ Kurs CAD, CAM, CNC,
§ Obsługa kasy fiskalnej,
Ø Promocja wśród młodzieży postaw aktywnych, niwelowanie zachowań patologicznych i budowanie postaw obywatelskich poprzez udział w treningu umiejętności wychowawczych i psychospołecznych,
Ø Realizacja praktyk zawodowych dla około 400 uczniów w trakcie trwania projektu.
Projekt z tak sformułowanymi zadaniami uzyskał akceptację komisji konkursowej i umowa o jego realizacji została podpisana końcem października bieżącego roku. Realizacja przewidziana została na okres od 1 listopada 2010 roku do 30 czerwca 2013 roku. W programie uczestniczyć będą niemal wszyscy uczniowie i wszyscy nauczyciele Zespołu Szkół Technicznych w Strzyżowie. Biuro projektu zostanie utworzone jeszcze w grudniu 2010 w budynku „C” Zespołu Szkół Technicznych. Rekrutacja uczniów również powinna rozpocząć się przed końcem bieżącego roku, jednak jej ostateczny termin uzależniony jest od tempa przebiegu procedur prawnych.

Niebagatelne są koszty projektu – całość zamyka się w kwocie 3.044.547,00 PLN. Z tej sumy przewidziano zakupy dla szkoły na kwotę 71.400 PLN. Kwota przypadająca na jednego uczestnika projektu to 5.722,83 PLN.
Wysokie koszty, mnogość zadań – wielkie wyzwanie dla uczniów i nauczycieli. To, o czym od kilku miesięcy mówiło się po cichu, „żeby nie zapeszyć”, stało się rzeczywistością. O realiach projektu dyrektor ZST Adam Witek poinformował Radę Pedagogiczną w dniu 4 listopada 2010 roku na specjalnym spotkaniu. Dzień później w podobnym spotkaniu uczestniczyli uczniowie, a 18 listopada przy okazji „wywiadówki” informacje o projekcie przekazano rodzicom.
To, że udało się uzyskać akceptację projektu, a tym samym pozyskać dla szkoły i środowiska sporą sumę pieniędzy i stworzyć szansę ich rozwoju – to niewątpliwy sukces szkoły i jej dyrekcji. Jednak o pełni tego sukcesu będzie można mówić dopiero za trzy lata, kiedy to ostatecznie uwidocznią się wszystkie jego efekty. Dopiero gdy mury Zespołu Szkół Technicznych w Strzyżowie opuści pokolenie wyposażonych we wszechstronną wiedzę i umiejętności uczniów, którzy swoim życiem i pracą dadzą dobre świadectwo o swojej szkole i przyciągną do niej następnych – dopiero wtedy będzie można mówić o sukcesie projektu. Na razie wszystko jeszcze przed nami, choć przyznać trzeba, że „Na drodze do poznawania świata i kariery zawodowej” uczyniliśmy bardzo ważny krok.
Na podstawie strony internetowej ZST i dokumentacji projektu
opracowali: Grzegorz Włodyka i Weronika Worosz

Dodaj komentarz